Learning Content

May

 

Français

Lire

·         Révision des stratégies de lecture

·         Lecture d’un mini-roman au choix

·         Situations d’évaluations en lecture de la FEEP

Écrire

·         Étude des mots de vocabulaire contenant une double consonne, des accents, une apostrophe et des mots invariables

·         Les classes de mots (révision), synonymes et antonymes

·         Verbes : participe présent, futur proche et  révision

·         Dictées + test de verbes

·         Écriture d’une critique littéraire 

    Oral

·         Critique littéraire 

 

·         Lecture expressive du poème de pirates

 

 

ENGLISH

Theme:  Animal research project

Competencies:

  • Reads Different Texts
  • Writes Different Texts
  • Uses Language to Communicate and Learn

Content:

  • Reading Strategy: Reading for information
  • Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)
  • Writing: Informative texts
  • Question words
  • Research work
  • Vocabulary: lists of adjectives, adverbs
  • Verbs: To be, to have

 

Evaluations: 

 

  • Reading Comprehension Texts
  • Reading responses
  • Informative text (animal project)

 

MATHEMATICS

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.
  • To solve a situational problem related to mathematics.

Content:

 

  • Rounding
  • Even and odd numbers
  • Composite and prime numbers
  • Number patterns
  • Units of measurement : Time
  • Telling time
  • Volume/mass/capacity
  • Probability
  • Table of combinations
  • Equivalent expressions

Evaluations:

  • Monthly math evaluation
  • Term math test
  • Situational problems

 

 SCIENCE

Competencies:

 

Content:  Animals

·         Food/nutrients

·         Classification

·         Part of animals and functions

·         Food chains

·         Habitats

 

 

ERC

Competencies:

  •  Reflects on ethical questions
  •  Engages in dialogue

 

Content:



·         Caring for the planet

·         Perserverance

·         Dealing with conflicts

 

 

SOCIAL STUDIES

Competencies:

·         To understand the organization of a society and its territory

·         To be open to the diversity of societies and its territory

Content:

 

 

  • Iroquoians (1745-)

 

ESPAÑOL

 Compétences évaluées

- Comprendre

- Communiquer

Contenu

Los pasatiempos

El futuro (ir+a+infinitivo)

La ciudad

Repaso verbos

Actividades de lectura

Gran repaso 

April

Français

Lire

  • Lecture de textes sur le thème des pirates (À l’abordage!)
  • Le texte narratif
  • Stratégies :

Ø  Explorer la structure du texte pour orienter la recherche de sens

Ø  Les mots de substitution

Ø  Regrouper des éléments d’information éloignés les uns des autres

Ø  À l’aide du contexte, donner du sens aux mots inconnus

Ø  Retenir l’essentiel de l’information recueillie

 

Écrire

·         Étude de mots de vocabulaire : le son CH, le son OI et le son UI

·         Étude en classe des mots de vocabulaire sur le thème des pirates (À l’abordage!)

·         Le complément du nom

·         Verbes conjugués/ verbes à l’infinitif

·         Verbes : la personne et le nombre

·         Verbes : futur proche et participe présent

·         Les caractéristiques d’un poème

·         Écriture d’un poème de pirates

 

·         Dictée et test de verbes

 

ESPAÑOL

 Compétences évaluées

- Comprendre

- Communiquer

Contenu

 

Los adverbios: siempre, a menudo, a veces, nunca, jamás

Los medios de transporte

Los pasatiempos

El futuro

Centros de aprendizaje y actividades de lectura

ARTES DRAMÁTICAS 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

- Actividades variadas de interpretación 

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

- Exploración artística a través varios artistas

 


ENGLISH

Theme:  Magic tree house writing and reading circles

Competencies:

  • Reads Different Texts
  • Writes Different Texts
  • Uses Language to Communicate and Learn

Content:

  • Writing Strategy: Writing full sentences (noun, verb, adjectives)
  • Writing: Informative texts
  • Question words
  • Story writing
  • Vocabulary: lists of adjectives, adverbs
  • Verbs: to have

 

Evaluations: 

 

  • Reading Comprehension Texts
  • Reading responses
  • Story (in the style of Magic Tree House)

 

 

MATHEMATICS

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.
  • To solve a situational problem related to mathematics.

Content:

 

  • Multiplication/division facts
  • Area
  • Equivalent fractions
  • Decimals (Adding and subtracting)
  • Long multiplication

Evaluations:

  • Monthly math evaluation
  • Term math test
  • Situational problem

ERC

Competencies:

  •  Reflects on ethical questions
  •  Engages in dialogue

 

Content:



·         Different religious cultures

 

 

 

SOCIAL STUDIES

Competencies:

·         To understand the organization of a society and its territory

·         To be open to the diversity of societies and its territory

Content:

 

  • Iroquoians (1745-)


 

March

FRANÇAIS

 

Lire

  • Lecture de textes pour le projet multiculturel sur le Japon
  • Stratégies :

Ø  Explorer la structure du texte pour orienter la recherche de sens

Ø  Planifier sa manière d’aborder le texte

Ø  Regrouper des éléments d’information éloignés les uns des autres

Ø  Retenir l’essentiel de l’information recueillie

Écrire

·         Les pronoms de conjugaison

·         Les mots invariables

·         Verbes aller et finir e au futur simple et au conditionnel présent

·         Verbes conjugués vs verbes à l'infinitif

·         Mots d’orthographe de l'accord du féminin des  noms et des adjectifs

·         Rédaction d’un compte-rendu de voyage (projet multiculturel)

·         Dictée et test sur les féminins

Communiquer

·         Travail de recherche en coopération (projet multiculturel)

·         Présentation orale d’équipe (projet multiculturel)

 

 

 

ESPAÑOL

 Compétences évaluées

- Comprendre

- Communiquer

Contenu

 

Terminar proyecto restaurante

Proyecto Multicultural

Vocabulario Actividades cotidianas

Proyecto Mi Rutina

Ateliers

ARTES DRAMÁTICAS 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

-El teatro

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

- Exploración artística a través varios artistas

 


ENGLISH

Theme:  Multicultural project -Japan

Competencies:

  • Reads Different Texts
  • Writes Different Texts
  • Uses Language to Communicate and Learn

Content:

  • Reading Strategy: Reading with emphasis
  • Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)
  • Writing: Informative texts
  • Question words
  • Research work
  • Vocabulary: lists of adjectives and theme words
  • Listening to texts read aloud and understanding

 

Evaluations: 

 

  • Reading Comprehension Texts
  • Reading response
  • Informative text (Multicultural project)

 

 

MATHEMATICS

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.
  • To solve a situational problem related to mathematics.

Content:

 

  • Units of measurement
  • Perimeter
  • Tables (graphing)
  • Geometry (prisms and pyramids; nets)

Evaluations:

  • Theme 2 math review
  • Topic math tests
  • Situational problem

ERC

Competencies:

  •  Reflects on ethical questions
  •  Engages in dialogue

 

Content:



  • Multicultural project : Japan – religious culture and spirituality

 

 

 

SOCIAL STUDIES

Competencies:

·         To understand the organization of a society and its territory

·         To be open to the diversity of societies and its territory

Content:

 

  • History and geography of Japan (main landforms, waterways, empires, etc)

 

 SCIENCE

Competencies:

 

Content: 

 

  • Plate tectonics :
    • Volcanoes,
    • earthquakes,
    • tsunamis

 

 

February

FRANÇAIS

 

Lire

  • Lecture de textes pour le projet multiculturel sur le Japon
  • Stratégies :

Ø  Explorer la structure du texte pour orienter la recherche de sens

Ø  Planifier sa manière d’aborder le texte

Ø  Regrouper des éléments d’information éloignés les uns des autres

Ø  Retenir l’essentiel de l’information recueillie

Écrire

·         Les pronoms de conjugaison

·         Les mots invariables

·         Verbes aimer, avoir et être au futur simple et au conditionnel présent

·          Mots d’orthographe de la dictée PGL, mots contenant le son É et l'accord du féminin des          noms

Communiquer

·         Travail de recherche en coopération (projet multiculturel)

Évaluations

  • Écriture d'un dialogue avec le respect de la ponctuation (tirets, virgules, points)
  • Dictées dont la dictée PGL

 

ESPAÑOL

 Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

Contenu

Vocabulario y actividades sobre el Día de San Valentín

Vocabulario La Comida

Proyecto El Restaurante

Activités de compréhension orale

Révision des verbes

Ateliers

ARTES DRAMÁTICAS 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

-El teatro

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

- Exploración artística a través varios artistas

ENGLISH

Theme:  Multicultural project (halfway through the month) -JAPAN

Competencies:

  • Reads Different Texts
  • Writes Different Texts
  • Uses Language to Communicate and Learn

Content:

  • Reading Strategy: Reading with emphasis
  • Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)
  • Question words
  • Research work and informational writing
  • Quick Writes (freewriting)
  • Vocabulary: lists of adjectives and theme words

 

Evaluations: 

 

  • Reading Comprehension Texts
  • Reading responses
  • Informational text writing

 

 

MATHEMATICS

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.
  • To solve a situational problem related to mathematics.

Content:

 

  • Units of measurement
  • Perimeter
  • Tables (graphing)
  • Geometry (prisms and pyramids; nets)

Evaluations:

  • Monthly math evaluation (when finished a theme)
  • Situational problem

 

ERC

Competencies:

  •  Reflects on ethical questions
  •  Engages in dialogue

 

Content:

  • Discussions about stereotypes
  • Continue to learn about various celebrations in different cultures

Multicultural project : Japan – history, geography and religious culture

 

 

 

SOCIAL STUDIES

Competencies:

·         To understand the organization of a society and its territory

·         To be open to the diversity of societies and its territory

Content:

 

  • Algonquins (1500-)
  • Characteristics of the territory occupied, way of life, economic activities, political structures, roles of women and men, habitat, diet etc.
  • Location of the society in place and time
  • Elements of the society that affect the organization of the territory

 

 SCIENCE

Competencies:

 

Content: 

 

 

  • Forms of energy

January

ENGLISH

Theme:  Poetry

Competencies:

  • Reads Different Texts
  • Writes Different Texts
  • Uses Language to Communicate and Learn

Content:

  • Reading Strategy: Reading with punctuation
  • Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)
  • Question words
  • Beginning of guided reading and workshops
  • Quick Writes (freewriting)
  • Vocabulary: lists of adjectives and theme words
  • Writing poetry (Diamante)

 

Evaluations: 

 

  • Reading Comprehension Texts
  • Reading responses
  • Poetry writing

 

 

MATHEMATICS

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.
  • To solve a situational problem related to mathematics.

Content:

 

  • Multiplication
  • Division
  • Fractions
  • Decimals and money

Evaluations:

  • Monthly math evaluation
  • Term math evaluation
  • Situational problem

ERC

Competencies:

  •  Reflects on ethical questions
  •  Engages in dialogue

 

Content:

  • Continue to learn about various celebrations in different cultures
  • Roles of members of a group
  • Rights and privileges
  • Talk about the monthly value of acceptance

 

 

SOCIAL STUDIES

Competencies:

·         To understand the organization of a society and its territory

·         To be open to the diversity of societies and its territory

Content:

 

  • Algonquins
  • Characteristics of the territory occupied, way of life, economic activities, political structures, roles of women and men, habitat, diet etc.
  • Location of the society in place and time
  • Elements of the society that affect the organization of the territory

 

 SCIENCE

Competencies:

 

Content:  

 

 

  • Water cycle
  • Weather and clouds
  • Phase change

ESPAÑOL

 Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

Contenu

 

Vocabulaire et Projet - La Casa

Activités de compréhension orale

Révision des verbes

Ateliers

ARTES DRAMÁTICAS 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

-Proyecto a la manera de un artista

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

 

- Mini Cuento

 

 

FRANÇAIS

Lire

  • Lecture suivie d’un roman Le mouton de Valérie
  • Stratégies :

Ø  Retenir l’essentiel de l’information recueillie (idée principale)

Ø  Lire avec fluidité, expression et en respectant la ponctuation

Ø  Les mots de substitution

Ø  Stratégies pour comprendre un mot inconnu

Ø  Bien répondre à des questions

Écrire

·         Étude des mots d’orthographe contenant le son ère et le son ai 

·         Étude des mots d'orthographe de la dictée PGL

·         L'accord des noms et des adjectifs au féminin

·         Verbes : avoir, être, aimer, aller et finir à l'indicatif présent et à l'imparfait

Évaluations

 

  • Dictée et test de verbes
  • Évaluation de lecture sur le roman

 

December

 

FRANÇAIS

Suite et fin du contenu du mois de novembre.

 

ESPAÑOL

Diciembre 2018

 Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

Contenu

Repaso: Los pronombres interrogativos y los determinantes

Vocabulario y actividades sobre Navidad

 

 

ARTES DRAMÁTICAS 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

-Proyecto mini cuento de Navidad

- Show 

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

 

- Proyecto Navidad

English

Competencies :

- Reads Different Texts

- Writes Different Texts

- Uses Language to Communicate and Learn

 

Content :

Theme:  Christmas poetry

 

Reading Strategy: Reading with punctuation

Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)

Question words

Guided reading (first group book)

Quick Writes (freewriting)

Vocabulary: lists of adjectives and theme words

Adjectives and similes

 

Reading and writing poetry based on holiday theme

 

Evaluations : 

Spelling tests

Reading Comprehension Texts    

Reading response

Poetry writing

 

MATH

 

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.

·     To solve a situational problem related to mathematics.

 

Content:

  • Geometry: Angles and lines
  • Geometry: Polygons

 

  • Approximation
  • The meaning of multiplication and division
  • Fractions

Evaluations:

  • Complex problem solving
  • Monthly math tests
  • Pathblazer quizzes (daily) 

SCIENCE

Competencies

  •  To propose explanations for or solutions to scientific problems.
  • To make the most of scientific and technologic tools, object and procedures.
  • To communicate in the language used in science and technology.  

Content :

  • Soil 
  • Water cycle

 

Social Studies

 

The Iroquoians

 

Competencies :

-          To understand the organization of a society and its territory

-          To be open to the diversity of societies and its territory

 

Content :

-     Algonquins:

-     Characteristics of the territory occupied, way of life, economic

activities, political structures, roles of women and men, habitat,

diet etc.

-          Location of the society in place and time

-          Elements of the society that affect the organization of the territory

 

Ethics and Religious Culture

 

Competencies :

-          Reflects on ethical questions

-          Engages in dialogue

 

Content:

  • Learn about various celebrations that happen in different cultures around this time of the year
  • Prepare for Christmas show

November

 

SPANISH

Noviembre 2018

 Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

 

Contenu

 

Los pronombres interrogativos

Los determinantes poco/a / mucho/a 

 

ARTES DRAMÁTICAS

 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

 

-Proyecto mini cuento

 

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

 

- Proyecto influencia artística 

 

FRANÇAIS

 

Lire

Lectures de textes sur le thème de Raconte-moi une histoire

Stratégies :

Ø  Utiliser les indices relatifs à la ponctuation

Ø  Explorer la structure du texte

Ø  Comprendre un mot nouveau (7 stratégies)

Ø  Bien répondre à des questions

Ø  Retenir l’essentiel de l’information recueillie (idée principale)

Écrire

·         Étude des mots d’orthographe contenant le N qui devient M devant le P et le B, les sons in, ouin, f et k.

·         Finir et aller à l’imparfait et au présent de l'indicatif

·         La forme positive et la forme négative de la phrase

·         Le pluriel des noms et des adjectifs

·         Le féminin des noms et des adjectifs

  • Évaluations

    • Dictées
    • Présentation orale du costume qui fait peur (texte du mois d'octobre)
    • Écrire une courte histoire selon les 5 temps du récit

 

English

Competencies :

- Reads Different Texts

- Writes Different Texts

- Uses Language to Communicate and Learn

 

Content :

Theme: end of Halloween Stories (creative writing)/ Remembrance day/ reading week/ Christmas poetry

 

Reading Strategy: Reading with punctuation

Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)

Question words

Guided reading (first group book)

Quick Writes (freewriting)

Vocabulary: lists of adjectives and theme words

 

Reading and writing poetry based on holiday theme

 

Evaluations : 

Spelling test

Reading Comprehension Texts    

Reading response

Poetry writing

 

MATH

 

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.

·     To solve a situational problem related to mathematics.

 

Content:

  • Geometry: Angles and lines
  • Geometry: Polygons

 

Evaluations:

  • Complex problem solving
  • Monthly math tests
  • Pathblazer quizzes (daily)

 

 

SCIENCE

Competencies

  •  To propose explanations for or solutions to scientific problems.
  • To make the most of scientific and technologic tools, object and procedures.
  • To communicate in the language used in science and technology.  

Content :

  •  Plants

              o   Growth
              o   Nutrition
              o   Ecosystems

  • Soil 

 

Social Studies

 

The Iroquoians

 

Competencies :

-          To understand the organization of a society and its territory

-          To be open to the diversity of societies and its territory

 

Content :

-     Characteristics of the territory occupied, way of life, economic

activities, political structures, roles of women and men, habitat,

diet etc.

-          Location of the society in place and time

-          Elements of the society that affect the organization of the territory

 

Ethics and Religious Culture

 

Competencies :

-          Reflects on ethical questions

-          Engages in dialogue

 

Content:

  • Learn about various celebrations that happen in different cultures around this time of the year
  • Remembrance day
  • Prepare for Christmas show

October

 

SPANISH

Octubre 2018

 Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

 

Contenu

Las profesiones

Las preposiciones

Conjunciones y - pero - porque

Los pronombres personales

Los determinantes

Los verbos regulares AR-ER-IR

 

Día de los Muertos y Halloween

 

ARTES DRAMÁTICAS

 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

- Interpretar secuencias

- Día de los Muertos

 

ARTES PLÁSTICAS

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

- Proyecto Otoño

           - Proyecto Día de los Muertos

 

FRANÇAIS

 

Lire

  • Stratégies en compréhension de lecture : Observer l’organisation d’un texte selon les différents types, Compréhension de nouveaux mots ou expressions en contexte, Retenir l’essentiel d’un texte
  • Réagir à une lecture : vérifier mes prédictions, donner mon appréciation
  • Lectures de textes sur le thème de Mort de peur, même pas peur!

 

Écrire

  • Étude des mots de vocabulaire du thème 2 du manuel Clicmots : Mort de peur, même pas peur! + les mots avec le C dur ou le C doux, le g dur ou le g doux, le S se prononce S ou Z
  • Les synonymes
  • Les mots qui ont un lien de sens
  • L’organisation d’un texte courant (introduction, développement, conclusion)
  • Entrainement à la recherche rapide dans le dictionnaire
  • Les marques de paroles et de dialogues
  • Le déterminant et l’adjectif
  • Verbes : l’imparfait

 

Évaluations

 

  • Écriture : Décrire un costume qui fait peur
  • Dictées + test de verbes
  • Évaluation de lecture
  • Présentation orale du déguisement qui fait peur

English

Competencies :

- Reads Different Texts

- Writes Different Texts

- Uses Language to Communicate and Learn

 

Content :

Theme: Superhero diary (end of the project) / Halloween Stories (creative writing)

Reading Strategy: Reading with punctuation

Writing Strategy: Writing full sentences (punctuation signs, capitals, adjectives)

Question words

Guided reading and workshops (Daily 5)

Quick Writes (freewriting)

Vocabulary: lists of adjectives and Halloween words

Reading and writing on Halloween

End of verification of reading level for home reading

 

Evaluations : 

Spelling tests on October 4th and October 18-19th

Reading Comprehension Texts

Superhero oral presentations

Evaluation of Halloween Writing      

Reading response

 

MATH

 

Competencies:

  • To reason using mathematical concepts and processes.

·     To solve a situational problem related to mathematics.

 

Content:

  • Add and subtract numbers up to 4 digits
  • masters all addition facts (0 + 0 to 12 + 12) and the corresponding subtraction facts
  • Determine the missing term in an equation
  • Approximate the result of additions and subtractions
  • Locate object in a Cartesian plane

 

Complex problem solving:

  • One to practice (Not evaluated this term)

 

 

SCIENCE

Competencies

  •  To propose explanations for or solutions to scientific problems.
  • To make the most of scientific and technologic tools, object and procedures.
  • To communicate in the language used in science and technology. 

 

 

 

 

Content :

  •  Plants

              o   Growth
              o   Nutrition
              o   Ecosystems

 

Social Studies

 

The Iroquoians

 

Competencies :

-          To understand the organization of a society and its territory

-          To be open to the diversity of societies and its territory

 

Content :

-     Characteristics of the territory occupied, way of life, economic

activities, political structures, roles of women and men, habitat,

diet etc.

-          Location of the society in place and time

-          Elements of the society that affect the organization of the territory

 

Ethics and Religious Culture

 

Competencies :

-          Reflects on ethical questions

-          Engages in dialogue

 

Content:

 

-          Values and norms that guide group life

 

o   Rules of conduct or prohibition in different groups, the rationale behind them and the circumstances in which they may be called into question

o   Distinction between what is appropriate and what is not in group life

-          Halloween

 

o   Cultural traditions that lead to various holidays 

 September

 

 

 

ENGLISH

Competencies:

- Reads Different Texts

- Writes Different Texts

- Uses Language to Communicate and Learn

 

Content :

Theme: Superheroes

Review of power words studied in 2nd Grade

Theme words and grade 3 vocab words

Review of punctuation

 

Quick Writes (freewriting)

Introduction / reminder of Daily 5 and workshops

Reading strategy: s at the end of a word

Writing strategy : Writing complete sentences

Communication strategy : Good positioning / listening and communication habits

Verification of reading level for home reading

 

Evaluations :                         

Spelling test: week of 17th September                       

The diary of a superhero (writing and oral)

Reading comprehension

Reading response

MATH

 

Competencies :

 

  • To reason using mathematical concepts and processes
  • To solve a situational problem related to mathematics

 

 

 

Content :

 

  • Read and write natural numbers to 10 000
  • Build understanding of place value (units, tens, hundreds, thousands, ten thousands)
  • Decompose natural numbers
  • Skip count
  • Compare and order natural numbers
  • Count forward and backward
  • Master addition facts (0 + 0 to 12 + 12) and their corresponding subtraction facts
  • Frieze patterns
  • Symmetry and reflection

 

 

 

Complex problem solving

 

 

 

Evaluations:

 

Monthly math test?

 

 

SCIENCE

 

Competencies:

 

-          To propose explanations for or solutions to scientific problems.

 

-          To make the most of scientific and technologic tools, object and procedures.

 

-          To communicate in the language used in science and technology.

 

 

 

Content:

 

  • Forces 

ETHICS AND RELIGIOUS CULTURE

 

Competencies :

 


-         
Reflects on ethical questions

 

-          Engages in dialogue

 

 

 

Content :

 

Values and norms that guide group life: Improving relationships

-          Rules of conduct within a group (example: classroom; school, etc)

 

-          Distinction between what is appropriate and what is not in school life

 

-          How to treat a friend

 

SOCIAL STUDIES

 

Competencies :

 

-          To understand the organization of a society and its territory

 

-          To be open to the diversity of societies and its territory

 

 

 

Content :

 

-          Characteristics of the territory occupied, way of life, economic

 

activities, political structures, roles of women and men, habitat,

 

diet etc.

 

-          Location of the society in place and time

 

-          Elements of the society that affect the organization of the territory

 

 PHYSICAL EDUCATION AND HEALTH

 

SEPTEMBER & OCTOBER

 

Competencies

1.     To perform movement skills in different physical activity settings

-       Locomotor skills

-       Manipulation skills

2.     To interact with others in different physical activity settings

-       Principles of communication

-       Methods of communication

-       Principals of synchronization

-       Roles

-       Action rules in group activities

-       Cooperation movements or actions

-       Opposition movements or actions

-       Cooperation to opposition movements

-       Ethics related aspects

3.     To adopt a healthy, active lifestyle

-       Safe participation in physical activity

 

Activities/Sports Focus

 

Team Building and Cooperative Games

Motor Skills

  • Evading and chasing an opponent
  • Moving about an apparatus
  • Manipulating objects

Knowledge

  • Game rules
  • Methods of self-refereeing
  • Strategies for game play
  • Spatial awareness

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Encouraging others
  • Respecting the rules
  • Demonstrating fairness and honesty

Track and Field/Athletics/Fitness

Motor Skills

  • Running, sprinting, jumping
  • Standing long jump, leaping (hurdles)
  • Carry and pass objects (baton in a relay)
  • Moving around, over and through obstacles (hurdles, obstacle course)

Knowledge

  • Understanding the importance of pace
  • Technique for sprint take-off
  • Technique for passing a baton
  • Different types of jumps
  • Vocabulary related to equipment

Behavioural Expectations

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting the rules
  • Behave safely

Ball Games (Kin Ball, Basketball, Dodgeball)

Motor Skills

  • Executing accurate passes
  • Executing defensive/offensive strategies
  • Catching in different situations (while moving, different games, etc.)
  • Dribbling
  • Projecting at a moving target
  • Interceptions
  • Marking an opponent

Knowledge

  • Rules
  • Spatial awareness
  • Offensive and defensive strategies for game play
  • Different types of passes

Behavioural Expectations

  • Respecting the rules
  • Exhibiting good sportsmanship
  • Declaring one’s own mistakes/fouls
  • Declaring respectfully the mistakes and fouls of others
  • Playing fairly and honestly during games and activities
  • Accepting victory and defeat
  • Behaving safely

 

 

 

FRENCH

Lire

  • Stratégies en compréhension de lecture : Quoi faire AVANT de lire le texte

et vérifier mes prédictions

  • Lectures de textes sur le thème de L’école d’hier, l’école de demain

Écrire

  • Étude des mots de vocabulaire du thème 1 du manuel Clicmots : L’école d’hier, l’école de demain + les mots d’orthographe simples (liste 1) et ceux terminant avec une lettre muette (liste 2)     
  • Les noms
  • Les groupes du nom
  • Accords dans le groupe du nom
  • Entrainement à la recherche rapide dans le dictionnaire
  • Verbes : aimer, avoir et être à l’indicatif présent
  • Verbes : radical et terminaison + modes et temps

Communiquer

  •  Jouer une saynète se déroulant à l’école d’hier (école de rang)

Évaluations

  • Évaluation de lecture
  • Écriture : Décrire un robot enseignant du futur
  • Dictée

 

ESPAÑOL

Septiembre 2018 

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

 

Contenu

Actividades para presentarse

Los números de 0 a 1000

La hora y el calendario

El español en el mundo (paises y gentilicios)

El género y el número

Los pronombres personales y los determinantes

Los verbos regulares AR-ER-IR